Gå til innhold

Hva skjer fremover?

Tolletaten har i dag digital tollbehandling på Svinesund og Ørje. Mange vil kjenne dette som ekspressfortolling. Dette går ut på at vi mottar informasjon om varer og transportmiddel før transporten ankommer grensen.

I løpet av våren vil det gjennomføres en teknisk endring i løsningen som er i produksjon på Svinesund og Ørje. Tolletatens utviklingsmiljø jobber med dette og vi skal flytte løsningen over på en bedre egnet plattform.

Viktige datoer for bedrifter

  • Høst 2022: Nye brukere flyttes over i ny plattform for digital tollbehandling

Teknisk informasjon

Tolletaten vil tilby standardiserte maskin-til-maskin tjenester (API-er) som alle aktører skal bruke for å sende inn data om transport og vare i forkant av grensepassering. Deklarasjoner skal fortsatt sendes inn via TVINN.

På siden "API for kjøretøy på vei" får du nærmere beskrivelse av de nye tjenestene, innholdet og hvordan du går fram for å ta de i bruk. Selve den detaljerte spesifikasjonen av API-et vil være tilgjengelig fra den samme siden, og vil bli publisert så snart den er klar. 

Litt informasjon om tjenesten:

  • WCO og EU Customs Datamodel (EUCDM) gir rammebetingelsene for vår informasjonsmodell
  • Transportinformasjon og vareinformasjon sendes inn hver for seg, og kan sendes inn fra ulike aktører. Med andre ord kan også vareinformasjon på én og samme kjøretøy sendes inn fra flere aktører.
  • Transportinformasjonen må inneholde en sporingsnøkkel til vareinformasjonen.
  • All informasjonen kan endres, i praksis frem til grensepassering – men vi garanterer ikke at vi har behandlet data ferdig hvis de kommer tett opptil passering.
  • Tjenestene vil være tilgjengelige som REST-tjenester over HTTP, med data på JSON format.