Dobbeltfortolling er en av de hyppigste feilene i TVINN med over 10 000 tilfeller i året.
En dobbeltfortolling er når samme forsendelse fortolles to ganger. Både spedisjonsbransjen selv og Tolletaten bruker mye undøvendig tid på oppretting av dobbeltfortollinger
Hvorfor skjer det?
Vanligste årsaker ved innførsel:
- Flerkolliforsendelser
Hver enkelt forsendelse blir fortollet med samlefaktura.
Løsning: Les faktura nøye. Er fakturaens vekt, verdi, mengde, realistisk i forhold til forsendelsen. - Forpassing og nytt godsnummer.
Fortolles på begge godsnummer.
Løsning: Sjekk om fortolling allerede er gjort. - Brukt for å rette opp deklarasjoner
Løsning: Ikke gjør det på denne måten, rett den i elektronisk endringsmelding. - Ukjente årsaker, for eksempel slurv
Løsning: Ta deg god nok tid
Vanligste årsaker utførsel:
- Deklarant oppdager feil i deklarasjonen, lager en ny og sletter den som er feil.
Løsning: Ikke gjør dette, rett den i elektronisk endringsmelding. - Ved maskestopp og eventuell dokumentkontroll, sendes i stedet en helt ny deklarasjon i TVINN. Kanskje fordi det haster?
Løsning: Ikke gjør dette, det er å omgå tolletatens kontroll og kan medføre straffereaksjon og overtredelsesgebyr.
Hva kan konsekvensen av dobbeltfortolling være?
- Feil fortollingstidspunkt
- Feil tollsats/avgiftssats
- Feil valutakurs
- Feil i handelsstatistikk
- Økte kostnader i både tidsbruk og penger
Hvordan rette en dobbeltfortolling?
Bruk Elektronisk endringsmelding:
Dersom hele deklarasjonen skal slettes, bruk kategori RE, typetilfelle 0021 og slett alle varelinjer. I rubrikk 44 skriver du ekspedisjons- og løpenummer på den deklarasjonen som skal gjelde.
Har du ikke Elektronisk endringsmelding kan du benytte ALTINN. Være oppmerksom på at saksbehandlingstiden på ALTINN-søknader er betydelig lenger enn ved Elektronisk endringsmelding.
Dersom din forsendelse er stoppet i maske eller dokumentkontroll utenom Tolletatens åpningstider, ikke dobbeltfortoll. Det kan fort bli dyrere enn du hadde tenkt.
Hastesak
Dersom du oppfyller et av følgende kriterier kan du kontakte Operasjonssenteret i Tolletaten, telefon 22 86 02 00 (Det er gebyr for arbeid utenom kontortid). Se her for priser.
- Sendinger som gjelder force majeure
- Nødsendinger
- Sendinger med stor betydning for helse, miljø og sikkerhet
- Sendinger som blir ødelagt/fordervet dersom de ikke frigjøres, som for eksempel fisk og lett bedervelige varer
Nyttige lenker
Rekvisisjon for overtidstjeneste/gebyr for kontrolltiltak - Tolletaten
Rutinebeskrivelse for deklarering av delsendinger - Tolletaten