Gå til innhold

Forhåndsvarsling

For å øke sikkerheten innen vareførsel er det krav om elektronisk forhåndsvarsling av all vareførsel til og fra tredjeland. Vareførsel mellom Norge og EU er unntatt fra kravet om forhåndsvarsling.

Hvem skal forhåndsvarsle?

Den som transporterer varer over grensen til eller fra et tredjeland, er ansvarlig for at forhåndsvarsel er avgitt. Transportør, agent, importør, eksportør eller deklarant kan avgi forhåndsvarsel. Aktørene som er involvert i transporten må avtale seg imellom hvordan de skal utveksle informasjon og hvem som skal avgi forhåndsvarselet til Tolletaten.

Hvordan skal du forhåndsvarsle?

Forhåndsvarsel i NCTS kan du enten avgi som rent forhåndsvarsel  eller som kombinert forhåndsvarsel/transitteringsdeklarasjon . Hvis du sender forhåndsvarsel i kombinasjon med en transitteringsdeklarasjon gjelder ordinære prosedyrer for transittering.

Forhåndsvarsel ved direkte transport mellom Norge og tredjeland

Alle sendinger som passerer inn over norsk grense direkte fra et tredjeland , skal du forhåndsvarsle til norske tollmyndigheter innenfor fastsatte tidsfrister. Alle sendinger som passerer ut over norsk grense direkte til tredjeland, skal du forhåndsvarsle til norske tollmyndigheter før varen går ut av landet. I disse tilfellene skal du normalt avgi et rent forhåndsvarsel.

Du skal avgi forhåndsvarsel i NCTS  til aktuelt innpasseringstollsted  eller utpasseringstollsted . Den som forhåndsvarsler må kunne legge fram alle opplysninger som Tolletaten krever i et forhåndsvarsel.

Ved rent forhåndsvarsel skal du oppgi samme tollstedkode i feltene avgangstollsted, transitteringstollsted og bestemmelsestollsted.

Når du benytter rent forhåndsvarsel, kan du skrive ut en talong fra eget system som dokumentasjon på at du har avgitt rent forhåndsvarsel. Transportøren kan legge fram talongen ved ankomst grense. Talongen skal bare inneholde følgende informasjon

  • MRN  (Movement Reference Number)
  • strekkode
  • transportør
  • hovedansvarlig eller den personen som forhåndsvarsler
  • antall kolli
  • bruttovekt
  • tydelig påskrift "Forhåndsvarsel – Norge»

I tilfeller der sendingen passerer inn fra et tredjeland til Norge og skal transporteres videre innen sikkerhetsområdet , kan det være hensiktsmessig å benytte kombinert forhåndsvarsel/transitteringsdeklarasjon. På denne måten kan du forhåndsvarsle transporten til innpasseringstollstedet i Norge, for så å benytte transitteringsprosedyren videre fram til det endelige bestemmelsesstedet innenfor sikkerhetsområdet. Da skal du angi tollstedkoden for innpasseringstollstedet i feltene avgangstollsted og transitteringstollsted, og tollstedkoden for endelig bestemmelsessted i feltet bestemmelsestollsted. Hvis sendingen skal videre fra Norge til et annet land innenfor sikkerhetsområdet skal de aktuelle transitteringstollsteder oppgis i tillegg til første innpasseringstollsted, i samsvar med regelverket i Transitteringskonvensjonen.

Når du benytter kombinert forhåndsvarsel/transitteringsdeklarasjon, skal du skrive ut følgedokumentet TSAD  påført MRN og strekkode. Dette skal følge transporten. Transitteringen skal fullføres ved bestemmelsestollstedet i samsvar med prosedyrene for transittering.

Forhåndsvarsel ved vareførsel til eller fra tredjeland gjennom EU

Når du transporterer en vare fra Norge til et tredjeland  gjennom EU, skal du sørge for at varene blir forhåndsvarslet til utpasseringstollstedet i EU. Når du transporterer en vare fra et tredjeland til Norge gjennom EU, skal du sørge for at varene blir forhåndsvarslet til første innpasseringstollsted i EU.

Forhåndsvarsel på varer fra Norge til tredjeland som du transporterer gjennom EU (indirekte transport til tredjeland), kan du imidlertid avgi til norsk tollvesen som kombinert forhåndsvarsel/transitteringsdeklarasjon i NCTS. Forutsetningene for dette er at du transporterer varene under transitteringsprosedyren og at bestemmelsestollstedet for transitteringen er det samme som utpasseringstollstedet i EU.

Når du benytter kombinert forhåndsvarsel/transitteringsdeklarasjon, skal du skrive ut følgedokumentet TSAD påført MRN og strekkode. Dette skal følge transporten. Du skal sørge for at transitteringen blir fullført ved bestemmelsestollstedet i samsvar med transitteringsprosedyren. Videre skal du sørge for at TSAD blir framlagt ved utpasseringstollstedet i EU som dokumentasjon på at sikkerhetsdata er avgitt og risikoanalyse er utført ved avgang. Det er derfor ikke nødvendig å avgi sikkerhetsdata på nytt i form av Exit Summary Declaration (ESD) ved utpasseringstollstedet i EU.

Tidsfrister

Følgende tidsfrister gjelder for forhåndsvarsling av varer som passerer inn eller ut av sikkerhetsområdet:

  • Kjøretøy: minst 1 time før grensepassering
  • Luftfartøy
    • Utpassering: minst 30 minutter før avgang.
    • Innpassering: før avgang når flytiden er under 4 timer (kortdistanse). 4 timer før ankomst når flytid er 4 timer eller mer (langdistanse)
  • Fartøy container: minst 24 timer før lasting i avgangshavnen
  • Annet: Minst 4 timer før ankomst eller avgang fra havn

Særskilte tidsfrister

Ved sjøtransport til nærliggende havner er tidsfristene noe kortere enn det som er oppgitt over, selv om de er utenfor sikkerhetsområdet. Ved havnene på Grønland, Færøyene, Ceuta, Melilla, Island, havnene i Østersjøen, Nordsjøen, Svartehavet, Middelhavet og Marokko er tidsfristen for forhåndsvarsling to timer istedenfor fire timer.

Ved sjøtransport mellom land utenfor sikkerhetsområdet og Azorene, Madeira eller Kanariøyene er kravene til forhåndsvarsling to timer før avgang eller ankomst (hvis reisen tar mindre enn 24 timer).

Risikovurdering

Tolletaten foretar en risikovurdering av alle forhåndsvarsler som vi mottar i NCTS. Risikovurderingene blir utført for å ivareta "Safety & Security"-aspektet, for å trygge varehandelen i verden. I noen tilfeller vil Tolletaten ha behov for å foreta nærmere kontroll av dokumenter eller varer. Det er derfor nødvendig at Tolletaten har kontaktinformasjon på den som avgir forhåndsvarselet.

Korrigering av forhåndsvarsel

Det er ikke mulig å korrigere et forhåndsvarsel som allerede er sendt til Tolletaten. Hvis opplysningene i forhåndsvarselet er feil, må deklaranten sende nytt forhåndsvarsel med riktige opplysninger. Deretter må deklaranten be Tolletaten om å få kansellert opprinnelig forhåndsvarsel med begrunnelse og henvisning til MRN på det nye forhåndsvarselet.

Hva om en sending ikke blir forhåndsvarslet?

I tilfeller der en sending som skulle vært forhåndsvarslet ankommer grensen uten at dette er gjort, skal transportøren sørge for å avgi forhåndsvarsel umiddelbart . Transportør eller dennes representant må i slike tilfeller overholde en tidsfrist på fire timer. Hvis opprinnelig tidsfrist er strengere, gjelder lengste tidsfrist.

Unntak fra plikt til forhåndsvarsling

Det er noen unntak fra plikten til forhåndsvarsling.

Rutiner ved driftsstans (nødprosedyre)

Hvis NCTS er utilgjengelig når et forhåndsvarsel skal sendes, må du benytte skjemaet Forhåndsvarsling - Sikkerhetsdokument (SSD) . Skjemaet kan du fylle ut fra din dataskjerm og skrive ut eller sende som e-post til Tolletaten.

Rutiner ved driftsstans skal bare benyttes når systemfeil oppstår i maskin- eller programvare hos Tolletaten, autorisert avsender, deklarant eller nettverksleverandør.
Ved driftsstans må deklaranten ta kontakt med Tolletaten og be om tillatelse til å benytte nødprosedyre. Hvis feilen ligger hos deklaranten eller hos nettverksleverandøren må deklaranten begrunne anmodningen og opplyse om når han antar at systemet vil være tilgjengelig igjen. Deklaranter kan ikke benytte disse rutinene uten at Tolletaten har gitt tillatelse til det.
Hvis rutiner ved driftsstans må benyttes på grunn av feil i Tolletatens systemer, gjelder de ordinære tidsfristene for forhåndsvarsling. Hvis fristen skyldes feil i deklarantens eller nettverksleverandørens systemer er tidsfristen for forhåndsvarsling satt til fire timer. Hvis den ordinære tidsfristen er lenger enn fire timer gjelder den lengste tidsfristen.

Bakgrunn for forhåndsvarsling

World Customs Organization (WCO) vedtok enstemmig i 2005 et sett med standarder, herunder rammeverket for forhåndsvarsling, som skal ligge til grunn for trygg og effektiv varehandel i verden - SAFE Framework of Standards.

For å øke sikkerheten ved EUs ytre grenser har EU innført krav om elektronisk forhåndsvarsling av vareførsel inn eller ut av EUs område. Norge forhandlet frem en avtale med EU, som førte til at Norge kom innenfor EUs sikkerhetsområde fra 1. juli 2009. Denne avtalen er tatt inn i protocol10.pdfprotokoll 10 i EØS-avtalen . Det var viktig å oppnå en slik avtale for å unngå at vareførselen mellom Norge og EU skulle bli omfattet av krav om forhåndsvarsling, noe som ville vært til hinder i handelen med en av våre største handelspartnere.

Som en konsekvens av dette ble forhåndsvarsling av vareførsel mellom Norge og tredjeland iverksatt. Formålet med forhåndsvarsling er at Tolletaten skal kunne foreta risikovurdering i forhold til sikkerhet før varene kommer til eller utføres fra tollområdet. Dette for å bidra til en trygg og effektiv vareførsel. Tolletaten kan kreve fremlagt opplysninger som er nødvendige for å kunne foreta slik vurdering.

Sveits har inngått en tilsvarende sikkerhetsavtale med EU. Det foreligger også et utkast til bilateral avtale mellom Norge og Sveits lik den både Norge og Sveits har med EU, for å unnta vareførsel mellom Norge og Sveits fra krav om forhåndsvarsel. Selv om avtalen ennå ikke er formelt underskrevet, blir ikke krav om forhåndsvarsel praktisert for vareførsel mellom Norge og Sveits. 

Del med andre: