Digitalt forenklet forelegg

Tolletaten kan ilegge straff ved forenklet forelegg for mindre alvorlige overtredelser, og har utviklet en digital løsning for dette.

De digitale forenklede foreleggene blir utstedt og godkjent på mobiltelefoner som tjenestepersonene bærer med seg. Tolletaten er forpliktet til å gi reisende en kvittering for inndratte varer, og derfor blir gjenpartsbrevet utlevert som en lenke på SMS til det telefonnummeret den reisende oppgir.

Ofte stilte spørsmål

Hvordan betaler jeg forelegget?

Betalingsinformasjonen står øverst i høyre hjørne på gjenpartsbrevet. Kravet kan betales via nettbanken eller via Statens innkrevingssentral sine nettsider. Du må ta kontakt med Statens innkrevingssentral dersom du har spørsmål angående selve betalingen. For mer informasjon om betaling, betalingsutsettelse eller avdragsordning se Statens innkrevingssentral sine nettsider.

Hvis du ikke har betalt innen 7 dager, vil du motta ny faktura fra Statens Innkrevingssentral.

Jeg har mottatt en SMS om digitalt forenklet forelegg, hvorfor det?

Et digitalt forenklet forelegg er utstedt, og ditt telefonnummer er oppgitt for å motta kvittering for inndratte varer og betalingsinformasjon for det forenklede forelegget.

Jeg har ikke mottatt en SMS, men jeg har fått forenklet forelegg i en tollkontroll. Hvorfor har jeg ikke fått SMS?

Fikk du forelegget på papir under kontrollen? I så fall har det vært med en faktura. Skrev du under på telefon eller nettbrett er forelegget digitalt, men det kan ha blitt registrert feil telefonnummer.

Hvordan åpner jeg gjenpartsbrevet som jeg har mottatt på SMS?

1. Klikk på lenken som i SMS-en.

2. Skriv inn passordet. Passordet vil alltid være fødselsdatoen til personen som har vedtatt forelegget, i formatet DDMMÅÅÅÅ. For eksempel, hvis fødselsdatoen er 1. januar 1980, skriver du "01011980".

3. Dokumentet vises som pdf-fil. Gjenpartsbrevet kan lastes ned ved behov.

Viktig: Lenken til gjenpartsbrevet i SMS-en utløper etter 30 dager. Dersom lenken har utløpt, kan den sendes på nytt - ta kontakt med Tolletaten ved behov.

Jeg har mottatt en SMS fra Tolletaten med et gjenpartsbrev, men det er ikke mitt. Hva skal jeg gjøre?

Dersom dette skulle skje, ta kontakt med Tolletaten.

Andre spørsmål

Dersom du har spørsmål utover dette, kan du ta kontakt med Tolletaten. Husk å oppgi foreleggsnummeret som er oppført i SMS-en som ble sendt med gjenpartsbrevet. Hvis du ikke har foreleggsnummeret tilgjengelig trenger vi følgende opplysninger; kontrolltidspunkt, sted og type varer.

Oppdatert: 22.4.2025