NCTS fase 6

Her finner du informasjon om NCTS fase 6.

Oppdatering 08.08.25:

Norge og flere andre land vil ikke rekke fristen fra EU for produksjonssetting av NCTS fase 6 innen 1. september 2025. Norge planlegger nå produksjonssetting senest 26. november 2025, og vil i mellomtiden gjøre nødvendige tiltak for å kunne støtte Fase 6. Dette innebærerhovedsakelig å stenge for kombinert forhåndsvarsling ved innførsel (ENTRY) og transittering. Disse må fra og med 1. september 2025 sendes i separate systemer, henholdsvis ICS2 og NCTS.

Hvorfor oppgradere til NCTS fase 6?

Som avtalepart til Transitteringskonvensjonen er Norge forpliktet til å gjennomføre endringer/oppdateringer bestemt fra EU/TAXUD (Taxation and Customs Union). Selv om Norge nylig lanserte NCTS-fase 5 (06.03.2024), må vi oppgradere til fase 6 på grunn av innføringen av ICS2 (Import Control System) fase 3 for bil og jernbane som vil bli obligatorisk for næringslivet å benytte senest innen 01. september 2025.

ICS2 vil overta alle forhåndsvarsler fra NCTS ved innførsel av varer fra tredjeland til sikkerhetssonen. For utførsel av varer til tredjeland vil Norge fortsatt bruke NCTS som primærsystem for behandling av forhåndsvarsler, inkludert kombinerte meldinger (forhåndsvarsel + transitteringsdeklarasjon).

Nasjoner som ønsker det kan tilby næringslivet muligheten til å sende kombinerte forhåndsvarsler og transitteringsdeklarasjoner gjennom NCTS-systemet (såkalte Opt-in nasjoner). Det er opp til hver nasjon om de vil tilby denne muligheten i NCTS-6. Det er store kostnader knyttet til dette, derfor gis det også mulighet for nasjoner å ikke innføre dette og dermed bli Opt-out nasjoner.

NCTS vil da ikke akseptere inngående forhåndsvarsling (ENTRY) kombinert med transittering, men disse må i stedet legges i hvert sitt system, hhv. ICS2 og NCTS. Utgående forhåndsvarsling (EXIT) vil kunne kombineres med transittering i NCTS som i dag ved behov, f.eks. ved eksport på transittering til Storbritannia.

Norge er en Opt-out nasjon

Norge vil være en Opt-out nasjon for NCTS-fase 6. Hovedargumentene for dette er å redusere risiko for implementeringen, kostnader og at det på nåværende tidspunkt er et svært lite behov for å sende kombinerte meldinger fra næringslivet ved innførsel. Det vil derfor ikke være store endringer som må til for å implementere NCTS fase 6 for etaten og næringslivet.

Hva innebærer dette for næringslivet? (programvareleverandører og deklaranter)

NCTS fase 6 er en mindre oppgradering, og bygger i stort på NCTS-5 programvaren. Den viktigste endringen for næringslivet er at Norge ikke lenger vil akseptere kombinert forhåndsvarsling (ENTRY) og transittering. Disse må sendes i separate systemer, henholdsvis ICS2 og NCTS.

Utgående forhåndsvarsling (EXIT) kan fortsatt kombineres med transittering i NCTS, for eksempel ved eksport til Storbritannia.

Funksjonelle endringer (for programvareleverandører)

Det er planlagt tre nye meldingstyper i NCTS fase 6:

1 Melding på Common Domain (Mellom nasjonenes Toll administrasjoner)

  • IE119-Rejection crossing frontier

2 meldinger på external domain (Toll+Næringsliv) som vi foreløpig har valgt å ikke implementere.

  • IE117 presentation notification at office of transit
  • IE058 Rejection from office of transit

Nasjonal prosjektplan – External Milestones (EM)

I skjemaet nedenfor ser dere listet opp de nasjonale milepælene (External milestones) for NCTS-6 i Norge. Nasjonal lanseringsdato er utsatt. Norge vil være i produksjon senest 26.11.2025. Uavhengig av lanseringsdato så sent som 26. november 2025, er testperioden satt fra 01.09.25 til 01.10.25.

EM= Nasjonale milepælerBeskrivelseDato
EM-1Technical Specifications, DDNTA v. 6.4.018.02.2025
EM-2Traders support available: [email protected] opprettet for direkte støtte til programvareleverandører01.09.2024
EM-3Test Environment for Traders available01.09.2025 - 01.10.2025
EM-4cEnd of the transition window for tradersSenest 26. 11.2025

EM-1 Tekniske spesifikasjoner

NCTS-6 bygger videre på den tekniske plattformen utviklet for NCTS fase 5, og meldingene som blir endret fremgår av det tekniske dokumentet DDNTA versjon 6.4.1, som tidligere er distribuert til alle programvareleverandører. I lenken under finner du oppdatert versjon av DDNTA.

Kontaktinformasjon

Tolletaten har opprettet en egen e-postadresse spesielt for spørsmål knyttet til fase 6. All kommunikasjon angående fase 6 skal sendes til:

[email protected]

Oppdatert: 8.8.2025