Gå til innhold

Beskytt deg mot nettsvindel og falske henvendelser

Nettsvindel og falske henvendelser er dessverre en stadig økende trussel, og det er tilfeller der svindlere har utgitt seg for å være fra Tolletaten.

Disse bedrageriene har ofte som mål å lure folk til å oppgi personlig informasjon eller utføre betalinger. Det er vanskelig å forhindre at noen utgir seg for å være fra Tolletaten, men det finnes ting du kan gjøre for å beskytte deg selv og håndtere situasjonen hvis du blir rammet.

  1. Vær skeptisk: Vær alltid på vakt når du mottar uventede e-poster eller SMS-er, spesielt hvis de ber om personlig informasjon eller betalinger. Tolletaten ber sjelden om slike opplysninger via elektroniske meldinger.

  2. Sjekk avsenderadressen: Undersøk avsenderens e-postadresse eller telefonnummer grundig. Svindlere forsøker ofte å få disse detaljene til å ligne mest mulig på de ekte adressene og numrene, men om du ser godt etter kan du finne uoverensstemmelser.

  3. Ikke klikk på lenker: Ikke klikk på lenker eller åpne vedlegg fra ukjente avsendere. Dette kan installere skadelig programvare på enheten din.

  4. Kontakt Tolletaten direkte: Hvis du er usikker på legitimiteten til en melding eller annne type henvendelse,  ta kontakt med Tolletaten direkte. Ikke bruk kontaktinformasjonen som eventuelt gis i den mistenkelige meldingen.

  5. Rapporter mistenkelig aktivitet: Mottar du falske meldinger fra noen som utgir seg for å være fra Tolletaten, vil vi at du rapporter det til oss så snart som mulig. 

  6. Beskytt personlig informasjon: Del aldri sensitive opplysninger, som passord eller kredittkortinformasjon, med ukjente personer eller organisasjoner.

Ta gjerne kontakt med oss om du har motatt noe du anser som mistenkelig.