Vegdirektoratets forskrift 4. oktober 1994 nr. 918 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) kapittel 49 bygger på EUs regelverk og regulerer hvilke kjøretøy det må legges frem godkjente underlagsdata for, bl.a. CO2-utslipp.
Fra og med 1. januar 2008 ble plikten i henhold til kapittel 49 til å dokumentere utslipp av CO2 utvidet, fra å omfatte personbiler (M1) og lette varebiler (N1), til også å omfatte tyngre varebiler (N1) m.fl.
Dette innebærer at fra 2008 skal alle N1* kjøretøy oppgi CO2-utslipp ved godkjenning med noen unntak. Et begrenset antall restkjøretøy vil (kjøretøyforskriftens § 1-6 eller § 3-9) kunne registreres uten at CO2-utslipp oppgis også etter at bestemmelsene er trådt i kraft. Kjøretøy godkjent etter § 1-6 vil ha en anmerkning i vognkortet mens godkjenning i henhold til § 3-9 kan vedtas av Vegdirektoratet etter søknad.
Forhåndsberegning av avgiften
I forbindelse med enkeltgodkjenning (forhåndsgodkjenning) av bruktimporterte kjøretøy vil Statens vegvesen registrere både sylindervolum og CO2 på kjøretøy hvor slik informasjon finnes. Tollvesenet må i henhold til tabellen under avgjøre om kjøretøyet skal avgiftsberegnes med CO2.
Bruktimporterte kjøretøy må være godkjent før avgiftsberegningen hos Tollvesenet kan finne sted. CO2-utslippet finner en ved å slå opp i Autosys på oppslagsbilde 66 (godkjenningsregisteret).
CO2- utslipp:
Kjøretøygruppe teknisk |
Kjøretøykode |
Egenvekt |
Tillatt totalvekt |
Dato for første gang registrering |
M1 |
101 (personbil) |
|
|
1. januar 2001 eller senere |
M1 |
101 (personbil) |
|
over |
1. januar 2002 eller senere |
N1 |
314 (varebil kl. 1) |
|
|
1. januar 2006 eller senere |
N1 |
315 (varebil kl. 2) |
|
|
1. januar 2006 eller senere |
N1 |
314 (varebil kl. 1) |
over |
|
1. januar 2008 eller senere |
N1 |
315 (varebil kl. 2) |
over |
|
1. januar 2008 eller senere |
Ytterligere utvidelse fra 1. januar 2009:
Kjøretøygruppe teknisk |
Kjøretøykode |
Egenvekt |
Tillatt totalvekt |
Dato for første gang registrering |
N1 |
314 (varebil kl. 1) |
Over |
|
1. januar 2009 eller senere dersom kjøretøyet etappevis er godkjent. |
N1 |
315(varebil kl. 2) |
Over |
|
1. januar 2009 eller senere dersom kjøretøyet etappevis er godkjent. |
Campingbiler, ambulanser, begravelsesbiler og pansrede biler i kjøretøygruppe M1 er unntatt fra kravene om å oppgi CO2–utslipp, jf. kjøretøyforskriften § 6-3 nr. 3.
Det er kun kjøretøy som er godkjent etter direktiv 70/220/EØF (avgassdirektivet for lette kjøretøy) med senere endringer som omfattes av kravet til å oppgi CO2-utslipp. Dette medfører at biler som er godkjent etter 88/77/EØF med senere endringer eller 2005/55/EF (avgassdirektiver for tunge kjøretøy) med senere endringer, er unntatt.
I forbindelse med enkeltgodkjenningen hos Statens vegvesen vil kjøretøygruppe teknisk og kjøretøykode bli registrert i Autosys, jf. tabellen over.
Det vises for øvrig presisering i rundskriv 2007/00065-2 av 13. juli 2007.
Endring av motorvogners avgiftsmessig status
Kjøretøy som har vært registrert i Norge i minst 3 år er unntatt fra plikten til å dokumentere CO2 - utslippet ved statusendring.
Det vises til Kjøretøyforskriftens kap. 1, § 1-4:
”Når et kjøretøy ombygges til annen kjøretøygruppe, skal kjøretøyet tilfredsstille de krav som gjelder for den nye gruppen. Dog kan kjøretøy som har vært registrert i Norge i minst 3 år, ombygges til annen kjøretøygruppe uten at kjøretøyet kreves å oppfylle de krav til støy, avgass, bremser og kollisjonsegenskaper som gjelder for den nye gruppen.”
Dette innebærer at slagvolum benyttes som avgiftsgrunnlag i alle tilfeller ved statusendring av kjøretøy som har vært registrert i Norge i minst 3 år.
Overnevnte praksis iverksettes umiddelbart, og gis ikke tilbakevirkende kraft.
I de tilfeller avgiften skal beregnes med CO2 – utslipp, og denne opplysningen ikke er lagt inn i Autosys, må eieren først dokumentere kjøretøyets CO2 - utslipp overfor Statens vegvesen. Opplysningen legges inn i Autosys. Først når dette er gjort, kan avgiften beregnes av Tollvesenet.
*N1 (varebil) : Bil for godsbefordring med tillatt totalvekt under 3501 kg. Dette er en teknisk kode som registreres i Autosys.