Når du ønsker å etterdeklarere varer som skulle vært deklarert og tollbehandlet ved innførsel, skal du bruke skjemaet for etterdeklarering i Altinn. Dette gjelder f.eks. når det er sendt inn forhåndsdeklarasjon i TVINN før innførsel uten at denne er tollbehandlet.
Skjemaet gjelder ikke for:
- Søknad om endring (korrigering av inn- og utførselsdeklarasjoner) herunder etterdeklarering av royalty
- Varer underlagt transitteringsprosedyre
- Privatpersoner
- Eksport
- Varer som er godsregistrert
Slik fungerer løsningen i praksis
- Varemottaker (eller dennes representant) må logge seg inn i Altinn og åpne skjemaet «Etterdeklarering».
- Fyll inn de etterspurte opplysningene, legg ved nødvendige dokumenter og send skjemaet i Altinn.
- Tolletaten registrerer saken.
- Varemottaker får automatisk et brev via e-Formidling eller til oppgitt e-postadresse. Her bekrefter vi at skjemaet er mottatt og hvilket saksnummer saken har fått.
I brevet vil vi gi informasjon om hvordan dere skal etterdeklarere.
Du skal ikke sende inn etterdeklarasjon i TVINN uten å ha mottatt saksnummer fra Tolletaten. Dersom det foreligger en forhåndsdeklarasjon (innsendt før innførsel av varen), må du opplyse om det i søknaden.
• Gå til skjema for etterdeklarering i Altinn
Deklarering i ettertid må ikke forveksles med korrigering av allerede innsendte deklarasjoner, såkalt ønske om endring. Innsendelse av en endringsmelding til Tolletaten har egne digitale løsninger: TVINN-endringsmelding og skjema i Altinn.
Etterdeklarering er synonymt med «etterfortolling», som er et begrep som ofte har vært brukt om deklarering i ettertid.
Brudd på plikter i vareførselsloven og tollavgiftsloven – sanksjoner
Når varer ikke er deklarert ved innførsel, innebærer dette brudd på deklarasjonsplikten etter vareførselsloven kapittel 3. Tolletaten vurderer (som i alle andre tilfeller hvor varer ikke blir deklarert ved innførsel) om det skal ilegges sanksjoner. I henhold til forvaltningsloven gis det et særskilt varsel i ettertid dersom det er aktuelt å ilegge sanksjoner.